reklama

Viete kto je najznámejší bloger na svete?

Keď som prvý krát počula, resp. prečítala slovo blog, nechápala som, o čo ide a nemala som vo svojom okolí nikoho, kto by mi to vysvetlil. To bolo pred 3 rokmi. Odvtedy sa veľa vecí zmenilo, ale vďaka tomu, čo sa stalo vtedy, som teraz aj ja súčasťou tohto úžasného projektu a pyšne si hovorím „blogerka“.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)
Obrázok blogu
(zdroj: www.gettyimages.com)

Pár mesiacov pred začatím operácie „Iraqi Freedom“, ktorá mala za následok zvrhnutie režimu sadistického psychopata vládnuceho železnou päsťou v krajine Babylonskej veže mi kamarátka poslala mailom link na nejakú internetovú stránku s poznámkou, že si to mám určite prečítať. Tak som si teda klikla a odvtedy nie je nič ako bývalo.

Najprv som chvíľu tápala a nechápala, ako tá stránka funguje a kto to píše. Po prečítaní úvodného textu som pochopila, že nejaký mladý muž z Bagdadu, ktorý si hovorí Salam Pax si na internete píše denník, v ktorom opisuje situáciu v Iraku tesne pred začatím vojny a úplne bez problémov kritizuje Saddáma a všetko, čo sa tam dialo. Okrem toho tam píše ešte aj jeho priateľ Raed a z toho vznikajú také kvázi rozhovory. Najprv som si myslela, že to je asi nejaký podvod, ale po podrobnejšom čítaní mi bolo jasné, že informácie, ktoré Salam písal nemohol vedieť niekto, kto tam naozaj nežil. Nešlo mi ale stále do hlavy, ako to, že niekto si sedí doma a píše svoj denník na web a zároveň to nie je jeho doména. Písalo sa tam o nejakých „blogoch“ a aj keď som nevedela, čo je to blog, tie texty boli také úžasné, že som pár mesiacov nečítala snáď nič iné.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď som sa už zorientovala, začala som sa hlbšie dostávať do sveta blogu, klikala na odkazy, ktoré v textoch odporúčal Salam a začala čítať denníky aj iných ľudí, ale čo ma na jeho blogu úplne nadchýnalo bol ten úžasný sarkastický humor, s ktorým Salam opisoval irackých predstaviteľov a Saddáma a ich rôzne výroky. O každodenných starostiach ľudí, ktorí sa pripravovali na vojnu a o strachu pred odhalením irackými tajnými službami, keďže Internet a e-mail boli v tom čase cenzurované a sledované. Preto doteraz nikto nevie jeho pravé meno (Salam Pax je pseudonym, „Salam“ znamená po arabsky mier a „Pax“ po latinsky to isté) alebo ako vyzerá, jediné, čo sa o ňom vie je to to, že je architekt, výborne píše a žije v Bagdade.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď začala vojna, Salam písal ďalej (podľa toho, ako mu to dovoľovali časté výpadky elektriny) a táto časť denníka začala byť veľmi napínavá. Celý svet sledoval priebeh bojov na televíznych obrazovkách v priamom prenose, americké a iracké oficiálne vyhlásenia tiež, ale to čo si mysleli a čo zažívali obyčajní ľudia a ako to tam vlastne naozaj bolo, to nebolo také ľahké zistiť, keďže krajina bola úplne odrezaná od sveta. Myslím, že túto časť denníka sledovala aj Bushova administratíva, FBI, CIA, hlavný stan amerických vojsk v Qatare, a všetky najväčšie denníky sveta. Niektoré ho dokonca citovali vo svojich správach alebo komentároch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všetci s napätím čakali, kedy padne vláda a ako sa budú obyvatelia krajiny chovať k spojeneckým vojskám, keď dorazia do Bagdadu. Pád Saddámovej sochy na Al Fardous Square je už história, ale než sa toto udialo bol Salam Pax jediný hlas, ktorý opisoval, čo sa dialo v Bagdade a čo si myslela veľká väčšina národa. To, že sa z neho stala „celebrita“ iba tušil z reakcií ľudí, ktorí mu písali a reagovali v diskusii na jeho blogu.

Po skončení vojny, už sa síce nebolo čoho báť, ale Salam Pax ďalej odmietal prezradiť svoju identitu. Prečo, to vysvetľujú v interview, ktoré s ním urobil Bill Hemmer zo CNN

Začal však pracovať ako prekladateľ pre New York Times v Iraku a začal pravidelne písať pre britský denník The Guardian. V USA vydali knihu jeho zápiskov pod názvom Salam Pax: The Clandestine Diary of an Ordinary Iraqi. V októbri roku 2004 bol pozvaný do USA kde sa stretol s rôznymi americkými „expertmi“ na Irak. Vo februári 2005 dostalRoyal Television Society Award za programy, ktoré v spolupráci s The Guardian pripravil. Bolo to dokopy 9 filmov, ktoré nakrútil v rôznych častiach Iraku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Už dlhšiu dobu na svoj blog nepíše, myslím, že posledný text je z apríla 2004, ale aj tak sa rada vraciam k jeho starším textom a vždy mám z toho dobru náladu. Jeho humor aj v tých najhorších chvíľach, ktoré prežíval počas vojny a bombardovania Bagdadu mi vždy pripomenú, že nikdy nie je tak zle, aby nemohlo byt ešte horšie a že nič netrvá večne. Život treba brať aj trochu s nadhľadom a humorom, lebo ináč by sme sa asi všetci zbláznili… a tiež vďaka nemu viem, čo je to „blog“ a možno aj to ma inšpirovalo k vlastnému písaniu … a možnože aj ja raz budem slávna:)

Soraya Alexiou

Soraya Alexiou

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Od roku 1999 do roku 2007 som žila v Abu Dhabi.A teraz som už zase späť na Slovensku. Zoznam autorových rubrík:  MediaTranzitPolitikaVareskaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu